موتور ژنراتور و اجزای آن

دیزل ژنراتور دستگاهی است که انرژی مکانیکی به دست آمده از یک منبع خارجی را به انرژی الکتریکی قابل استفاده ، تبدیل می نماید . دیزل ژنراتور جهت تامین جریان الکتریکی است ، که در هنگام قطع برق و جلوگیری از انقطاع از فعالیت های روزانه و یا اخلال در فعالیت های کسب و کار مورد استفاده قرار می گیرد .

دیزل ژنراتور در پیکربندی های مختلف الکتریکی و فیزیکی برای استفاده در زمینه های مختلف قابل استفاده می باشد. در این مطلب ما نحوه کارکرد یک دیزل ژنراتور ، اجزای اصلی یک دیزل ژنراتور و عمل یک دیزل ژنراتور به عنوان یک منبع ثانویه انرژی الکتریکی در زمینه های مسکونی و صنعتی بررسی می کنیم .

اجزای اصلی یک دیزل ژنراتور :

(۱) موتور ژنراتور

(۲) دینام ( ژنراتور )

(۳) سیستم های سوخت (تانک دیزل ژنراتور)

(۴) رگولاتور ولتاژ

(۵) سیستم های خنک کننده و اگزوز

(۶) سیستم های روانکاری

(۷) شارژر باتری

(۸) کنترل پنل

(۹) مجمع اصلی / قاب (شاسی دیزل ژنراتور)

شرح اجزای اصلی یک دیزل ژنراتور در زیر آورده شده است:

 

(1) موتور ژنراتور

موتور ژنراتور منبع انرژی مکانیکی ورودی به دیزل ژنراتور می باشد.

اندازه قدرت موتور دیزلی به طور مستقیم متناسب با حداکثر توان خروجی ژنراتور ( دیزل ژنراتور ) می تواند کوپله شود.

عوامل متعددی وجود دارد که می بایست در ذهن داشته باشیم تا یک موتور دیزلی خوب را برای دیزل ژنراتور خود انتخاب نماییم.

از جمله تولید کننده موتور دیزل ژنراتور ، نوع و نحوه کار موتور دیزل ژنراتور و نهایتا نحوه نگهداری از موتور دیزلی بر روی دیزل ژنراتور را اشاره نمود.

ما دراین مطلب به ۲ نکته اساسی درانتخاب یک موتور دیزلی برای استفاده در دیزل ژنراتور اشاره می نماییم.

A. نوع سوخت مورد استفاده دیزل ژنراتور

B. نوع سوپاپ های موتور دیزل ژنراتور

موتور دیزل ژنراتور با سرسوپاپ واقع در سر سیلندر (Overhead Valve – OHV)

موتور دیزل ژنراتور با سرسوپاپ واقع در بدنه موتور دیزل (Overhead Valve none -non-OHV)

در موتور دیزل ژنراتور با سرسوپاپ واقع در سر سیلندر از امتیازاتی نسبت به سایر انواع موتور ها دارا می باشد :

با این حال ، موتور دیزل ژنراتور OHV نیز گران تر از موتورهای دیگر است.

در حالت کلی از ۲ حالت سوپاپ در موتور دیزل ژنراتور ها استفاده می شود

•طراحی جمع و جور

•عملیات مکانیزم ساده

•دوام و کیفیت بالاتر

•کاربر پسند در عملیات

•سر و صدای کم در طول عملیات

•سطح انتشار پایین

(۲) دینام ( ژنراتور)

ژنراتور یا همان دینام ( همچنین به عنوان “genhead” شناخته می شود) بخشی از دیزل ژنراتور است که خروجی برق حاصل از ورودی مکانیکی عرضه شده توسط موتور دیزل ژنراتور را حاصل می نماید .

ژنراتور شامل مجموعه ای از قطعات ثابت و متحرک است که در محفظه روکشی قرار گرفته است . این قطعات با یکدیگر به صورت اتوماتیک در ارتباط می باشند که منجر به حرکت نسبی بین میدان های مغناطیسی و الکتریکی می شوند ، که به نوبه خود تولید برق می گردد.

اجزای ژنراتور عبارت است از :

◦(الف) استاتور — این جزء ثابت ژنراتور در دیزل ژنراتور است. شامل مجموعه ای از هادی الکتریکی در سیم پیچ روی یک هسته ای آهنی.

◦(ب) روتر — این جزء در حال حرکت است که تولید یک میدان مغناطیسی دوار حاصل می نماید که یکی از سه نوع زیر است : ۱٫ با القاء : این روش به عنوان alternators بدون جاروبک شناخته شده هستند و معمولا در ژنراتور ها  ی بزرگ استفاده می شود.

۲٫ توسط آهنرباهای دائمی — این جزء مشترک در واحدهای ژنراتور کوچک است.

۳٫ با استفاده از محرک — محرک کوچک از یک منبع جریان مستقیم (DC) .

روتور تولید یک میدان مغناطیسی در حال حرکت بر روی استاتور انجام می دهد، که موجب اختلاف ولتاژ بین سیم پیچ های استاتور می شود . این عمل منجر به تولید جریان متناوب (AC) در خروجی دیزل ژنراتور می گردد.

موارد زیر عواملی هستند که می بایست در انتخاب یک ژنراتور برای دبزل ژنراتور به یاد داشته باشید :

۱٫ محفظه فلزی در مقابل محفظه پلاستیکی — طرح تمام فلزی تضمین دوام ژنراتو.ر است . بدنه پلاستیکی ژنراتور در معرض قطعات متحرک دینام می باشد که با گذشت زمان و باعث افزایش ساییدگی و پارگی می شود. این موضوع بسیار خطرناک است.

۲٫ طراحی بدون جاروبک — دینام که جاروبک استفاده می کند، نیاز به نگهداری کمتر و همچنین تولید برق بهتری نیز دارد

(۳) سیستم سوخت دیزل ژنراتور

مخزن سوخت معمولا دارای ظرفیت کافی برای روشن نگه داشتن دیزل ژنراتور برای ۶ تا ۸ ساعت به طور متوسط است. در مورد دیزل ژنراتور کوچک ، مخزن سوخت ، بخشی از پایه شاسی دیزل ژنراتور است یا در بالای قاب دیزل ژنراتور نصب شده است. برای استفاده از دیزل ژنراتور در زمینه تجاری، ممکن است به احداث و نصب یک مخزن سوخت خارجی در کنار دیزل ژنراتور منجر گرد.

ویژگی های مشترک از سیستم سوخت دیزل ژنراتور شامل موارد زیر است :

اتصال به لوله از مخزن سوخت به موتور دیزل ژنراتور — خط عرضه هدایت سوخت از مخزن به موتور و خط بازگشت هدایت سوخت از موتور به مخزن.

لوله تهویه برای مخزن سوخت — مخزن سوخت دارای لوله تهویه است که در هنگام پر کردن مجدد و زه کشی از تانکر برای جلوگیری از فشار یا خلاء می باشد .

اتصال سرریز از مخزن سوخت به لوله تخلیه

پمپ سوخت –جهت نقل و انتقال سوخت از مخزن اصلی به مخزن فعلی به کار برده می شود .پمپ سوخت به طور معمول الکتریکی اداره می شود.

جداساز سوخت / صافی بنزین — این فیلتر سوخت مایع برای حفاظت از اجزای دیگر دیزل ژنراتور از خوردگی و آلودگی است.

تزریق کننده سوخت — این بخش تنظیم کننده سوخت مایع و مقدار اسپری مورد نیاز به محفظه احتراق موتور می باشد .

هشدار : هنگام پر کردن مخزن سوخت ، از تماس بین نازل و مخزن سوخت اطمینان حاصل نمایید که مانع از جرقه شود.

(۴) رگولاتور ولتاژ

همانطور که از نام این بخش پیداست، جهت تنظیم ولتاژ خروجی دیزل ژنراتور است. مکانیسم زیر برای هر یک از مولفه ها نقش موثری در روند تنظیم ولتاژ را دارا می باشد.

(۱) رگولاتور ولتاژ : تبدیل ولتاژ AC به جریان DC — تنظیم کننده ولتاژ جهت اینکه یک بخش کوچک از خروجی ژنراتور ولتاژ AC و تبدیل آن را به جریان DC تبدیل نماید .

(۲) سیم پیچ تحریک (Exciter Windings) : تبدیل جریان DC به AC کنونی — سیم پیچ تحریک در حال حاضر عملکرد شبیه به سیم پیچ های استاتور اولیه و کوچک، در تولید جریان AC نقش دارد .سیم پیچ تحریک به واحدهای شناخته شده به یکسو کننده دوار متصل شده است.

(۳) دوار یکسو کننده ها : تبدیل کنونی به جریان AC به DC — جریان AC تولید شده توسط سیم پیچ های تحریک و تبدیل آن به جریان DC را اصلاح می نماید . این جریان DC تغذیه روتور / آرماتور گشته که به ایجاد یک میدان الکترومغناطیسی دوارد بر روتور / آرماتور می گردد .

(۴) روتور / آرماتور : تبدیل جریان DC به ولتاژ AC — روتور / آرماتور در حال حاضر باعث افزایش ولتاژ AC در سراسر سیم پیچ های استاتور ژنراتور می شود که در حال حاضر به عنوان یک افزایش دهنده ولتاژ خروجی AC می باشد.

(۵) سیستم های خنک کننده و اگزوز

( الف) سیستم خنک کننده

استفاده مداوم از دیزل ژنراتور باعث می شود اجزای مختلف آن داغ شود. ضروری است که خنک کننده و سیستم تهویه ، گرمای حاصل دیزل ژنراتور را به خارج هدایت نماید .

آب گاهی اوقات به عنوان مایع خنک کننده برای دیزل ژنراتور استفاده می شود ، اما این عمدتا محدود به شرایط خاص است مانند دیزل ژنراتور های کوچک در کاربرد های کم ظرفیت و یا واحد بسیار بزرگ بیش از ۲۲۵۰ کیلو وات و بالاتر. گاهی اوقات از هیدروژن به عنوان خنک کننده سیم پیچ های استاتور برای دیزل ژنراتور های بزرگتر استفاده می شود . هیدروژن در جذب گرما بهتر از سایر ماده های سرد کننده عمل می نماید.

بررسی سطح مایع خنک کننده برای دیزل ژنراتور به صورت روزانه ضروری است.سیستم خنک کننده و پمپ آب باید بعد از هر ۶۰۰ ساعت و فیلتر هوایی باید پس هر ۲۴۰۰ ساعت کار دیزل ژنراتور تمیز گردد. دیزل ژنراتور باید در یک فضای باز و دارای تهویه نگهداری شود. فضای استاندارد حداقل ۳ فوت از همه طرف دیزل ژنراتور با در نظر گرفتن جریان آزاد هوا.

(ب) سیستم اگزوز

دود اگزوز ساطع شده از یک دیزل ژنراتور حاوی مواد بسیار سمی است و باید به درستی مدیریت شود. از این رو، ضروری است که نصب یک سیستم اگزوز کافی برای گازهای خروجی از اگزوز ترتیب داد .

لوله های اگزوز معمولا از چدن، آهن نرم بدست می آوردند، و یا فولاد ساخته شده است. لوله های اگزوز معمولا به موتور دیزل با یک اتصال دهنده انعطاف پذیر وصل گشته و انتها اگزوز دیزل ژنراتور در خارج از منزل امتداد می یابد . شما باید اطمینان داشته باشید که سیستم اگزوز دیزل ژنراتور خود را به تجهیزات دیگر متصل نیست.

(۶) سیستم های روانکاری دیزل ژنراتور

دیزل ژنراتور شامل بسیار زیادی از قطعات متحرک است ، جهت افزایش طول عمر قطعات و اطمینان از عمل صحیح دیزل زنراتور از سیستم روانکاو مراقبت نمود. باید سطح روغن در مخزن روانکاو هر ۸ ساعت از کار دیزل ژنراتور چک شود. شما همچنین باید مراقب هر نشتی از روان کننده ها باشید و همچنین تعویض روغن هر ۵۰۰ ساعت عملیات دیزل ژنراتور می باشد .

(۷) شارژر باتری

شارژ باتری توسط دیزل ژنراتور می بایست با دقت بسیار بالا و متناسب با ولتاژ آن صورت پذیرد. اگر عقربه ولتاژ بسیار پایین است ، باتری ها تحت شارژ می باشند . اگر عقربه ولتاژ شناور بسیار زیاد باشد ، عمر باتری را کوتاه میکند. شارژرهای باتری معمولا از فولاد ضد زنگ جهت جلوگیری از خوردگی ساخته شده است.ولتاژ DC خروجی شارژر باتری در ۲٫۳۳ ولت برای هر سلول است ، که ولتاژ سنج دقیق برای باتری های اسید سرب است . شارژر باتری جدا DC با ولتاژ خروجی دیزل ژنراتور در ارتباط است.

(۸) کنترل پنل دیزل ژتراتور

این رابط کاربری دیزل ژنراتور است و شامل ابزار های مدیریت و کنترل از جمله پریز برق و کنترل ولتاژ است. تولید کنندگان مختلف دیزل ژنراتور پانل کنترل های متنوع برای کنترل آسان دیزل ژنراتور تولید می کنند که برخی از این موارد در زیر ذکر شده است.

(الف) تنظیمات روشن و خاموش دیزل ژنراتور — پانل های کنترل خودکار شروع به طور خودکار دیزل ژنراتور را در هنگام قطع برق فعال می سازد.

(ب) موتور سنج — ابزار های اندازه گیری پارامتر های موتور دیزلی را نشان می دهد. پارامترهای مهم از قبیل فشار روغن، درجه حرارت مایع خنک کننده، ولتاژ باتری، سرعت چرخش موتور دیزل، و مدت زمان روشن بودن . اندازه گیری ثابت و نظارت بر این پارامترها به شما این امکان را می دهد هنگام عبور از سطح استاندار دیزل ژنراتور خاموش شود.

(ج) ژنراتور سنج — همچنین دارای کنترل پنل ژنراتور برای اندازه گیری جریان خروجی و ولتاژ و فرکانس دیزل ژنراتور.

(د) کنترل های دیگر — فاز سوئیچ انتخابگر، سوئیچ فرکانس و کنترل موتور سوئیچ ( حالت خودکار) .

(۹) شاسی دیزل ژنراتور

دیزل ژنراتور ، قابل حمل یا ثابت می باشد ، در حالت کلی تمامی تجهیزات بالا بر روی سکو یا همان شاسی قرار می گیرد

نکات مهم در خرید دیزل ژنراتور و اندازه گیری کاوا و کیلو وات ( KW – KVA )

یکی از مهمترین و حساس ترین تصمیمات مسئولان واحد فنی برای تامین برق تاسیسات خود انتخاب مناسب یک دیزل ژنراتور  می باشد زیرا در صورت عدم انتخاب مناسب یک مولد برق  همانند دیزل ژنراتور  می تواند خسارت های جبران ناپذیری را برای پروژه های خود فراهم سازد . یکی از دغدغه های انتخاب برای یک دیزل ژنراتور نوع کاربرد آنها است به عنوان مثال :

◦دیزل ژنراتور تک فاز یا سه فاز

◦دیزل ژنراتور برای مصارف روشنایی یا جوشکاری

◦میزان kw و KVA کاوا دیزل ژنراتور

◦دیزل ژنراتور برای تامین برق اضطراری یا دائمی

از این روی شما می بایست برای انتخاب یک دیزل ژنراتور  موارد کلیدی را در ذهن بسپارد و همچنین ما دراین مقاله شما را در انتخاب یک دیزل ژنراتور  مناسب راهنمایی می نماییم.

دیزل ژنراتور  ها در اندازه های متنوع :

با توجه به پیشرفت های چشمگیر مهندسی برق ، ژنراتور دیزلی  در سطح وسیعی پیشرفت و در اندازه های متنوع و با کاربرد های مختلفی در دسترس می باشند. ژنراتور دیزلی  با ظرفیت های ۵KW الی ۵۰KW در بازار برای مصارف خانگی به راحتی در دسترس می باشد در حالی که ژنراتور دیزلی صنعتی  از ۵۰KW الی ۳ مگاوات که بصورت ثابت یا موبایل (نصب شده بر روی شاسی چرخ دار) نیز وجود دارد. از این روی دیزل ژنراتور های صنعتی  اکثرا در مراکز بیمارستانی ، ساختمان سازی و راهسازی ، کشاورزی ، مراکز فناوری اطلاعات و ارتباطات و همچنین در استخراج معادن استفاده می شود .

دیزل ژنراتور ها و میزان KW – KVA کاوا :

بسیاری از افراد بر این باورند ژنراتور دیزلی  با قدرت کمتر برای مصارف برق اضطراری مناسب تر است به این علت که این نوع دیزل ژنراتور  به صورت پاره وقت و در مواقع قطعی برق مورد استفاده قرار می گیرند . اما درعمل اینگونه نیست و اکثر خریداران دیزل ژنراتور  به این اشتباه دچار می شوند . این اشتباه خریداران بارها منجر به خسارت هایی به دیزل ژنراتور  و همچنین دستگاه های متصل به آن شده است. از این رو می بایست میزان بار در مواقع قطع جریان برق را مد نظر گرفت و متناسب با آن دیزل ژنراتور  مورد نیاز را انتخاب نمود.

نحوه انتخاب صحیح موتور دیزل ژنراتور و ژنراتور دیزلی  :

رفتن به یک فروشگاه و خرید ارزان ترین و بهترین ژنراتور دیزل  در دسترس و بدون در نظر گرفتن کاربرد دیزل ژنراتور  بهترین روش نیست . همیشه بهتر است قبل از انتخاب ، کاربرد دیزل ژنراتور  خود را تعریف نمایید . شما می توانید این کار را از طریق راههای زیر انجام دهید :

– یک لیستی از آیتم هایی که نیاز به ژنراتور دیزل  و برق تولیدی از مولد برق را دارند تهیه نمایید.

– توجه داشته باشید وات شروع کار دستگاه و وات در حال اجرا دستگاه می تواند متفاوت از هم باشد این موضوع بسیار حیاتی است .

– محاسبه کل توان مورد نیاز در KVA کاوا یا KW کیلو وات

نحوه یافتن وات شروع دستگاه و وات در حال اجرا وات دستگاه :

میزان وات شروع و در حال اجرا دستگاه های شما به انتخاب میزان قدرت دیزل ژنراتور  بسیار وابسته است . جهت یافتن میزان قدرت دستگاه ها و قدرت مورد نیاز از دیزل ژنراتور  می بایست آمپر را در ولتاژ مصرفی ضرب نماییم .

 

نکات ایمنی در دیزل ژنراتور

نصب صحیح و درست دیزل زنراتور، یکی از مهم ترین موارد در میزان بهره وری و عملکرد دیزل ژنراتور می باشد. رعایت اقدامات ایمنی و کنترل اتصالات،نقش حیاتی در راه اندازی دیزل ژنراتور را بر عهده دارد .

همواره نصب و راه اندازی یک دیزل ژنراتور می بایست توسط یک فرد متخصص و با تجربه انجام گیرد تا از بروز هر گونه مشکل احتمالی به دور باشد.

بررسی و کنترل تمامی اجزای دیزل ژنراتور ،بسیار ضروری و حیاتی می باشد و در صورت سهل انگاری، خطراتی از قبیل: برق گرفتگی از ژنراتور ، سوخته شدن ژنراتور ، آتش سوزی دیزل ژنراتور را به همراه دارد.

در این مقاله، ما به مهم ترین نکات و چندین دستور العمل در راه اندازی یک دیزل ژنراتور اشاره می نماییم.

آشتایی با نکات ایمنی موتور دیزل ژنراتور

فردی که از موتور دیزل ژنراتور استفاده می کند باید درمورد نحوه کار و ایمنی آن نیز اطلاعات داشته باشد. دیزل ژنراتور ها، ساعت های طولانی کار می کنند و نیازمند نگهداری هستند. موتور دیزل ژنراتور از دو نوع ، سیستم خنک کننده می تواند استفاده کند :

۱٫سیستم هوا خنک کننده

۲٫ سیستم مایع خنک کننده

موتور دیزل از نوع مایع خنک کننده مقاوم تر از سایر موتور دیزل ها در بازار هستند. موتور ژنراتوری که با سوخت دیزل (گازوئیل) کار می کند،از تزریق مستقیم سوخت استفاده می کند; بنابراین نگرانی از بابت آتش سوزی مستقیم از موتور وجود ندارد . ذخیره سازی دیزل نسبتا ساده ( خطرناک ) است چون سوختی با کمترین درجه آتش گیری است. عمر ذخیره سازی دیزل از بقیه سوخت ها بیشتر است. دیزل در تمام پمپ بنزین ها در دسترس است و در قوطی یا بشکه محافظت می شود. هشدارهای امنیتی برای موتور دیزل ژنراتور تفاوتی با دیگر موتور های دیزل ندارد. بایداز قرار دادن دیزل ژنراتور در محیط های مرطوب اجتناب شود. ملاحظاتی که باید برای ایمنی دیزل ژنراتورها در نظر گرفته شود نه تنها شامل ایمنی خود شما می باشد بلکه شامل ایمنی خود ژنراتور و موتور ژنراتور نیز می باشد.

تعویض روغن، طول عمر دیزل ژنراتور را افزایش می دهد. ژنراتور هایی که با رعایت اصول ایمنی مناسب بکار گرفته می شوند به راحتی به مدت ۳ سال کار می کنند. بازرسی تمام قسمت ها بصورت تک تک برای اطمینان از با کیفیت بودن ژنراتور، ضروری است. تمیز نگهداشتن ژنراتور مانند جلوگیری از هر نوع نشتی یا خرابی الزامی است. حتی اگر دستگاه کنترل فشار روغن روی ژنراتور نصب شده باشد ، تمیز کردن ژنراتور ،قبل از شروع بکار موتور برای جلوگیری از خرابی،بسیار مهم است. قرار دادن موتور دیزل ژنراتور در معرض هوای پاک برای خنک کردن موتور و تازه کردن هوای آن ضروری است. موتور های با توان دیزلی با سیستم خنک کننده آبی همراه می باشند ولی تهویه هم ،به همان میزان اهمیت دارد. سیستم خنک کننده آبی، همراه با تهویه هوا در داخل محفظه می تواند از بالا رفتن بیش از حد دما جلوگیری کند. دستگاه دمنده هوا هم جهت محافظت ماشین از هرگونه آلودگی صوتی باید روی موتور نصب شود. فشار بالا می تواند دینام را از کار بیندازد بنابراین کنترل فشار برای افزایش طول عمر ژنراتور حیاتی است.

موتور ژنراتور هایی که با دیزل کار می کنند نیازمند یک پیش گرمایش قبل از شروع بکار و یک پیش سرمایش قبل از سوخت گیری می باشند. برای سوخت گیری مجدد باید ژنراتور خاموش شود تا از آتش سوزی جلوگیری شود.

آشنایی با نکات ایمنی ژنراتور دیزلی

اقدامات احتیاطی مناسبی باید در هنگام استفاده از دیزل ژنراتور  ها در نظرگرفته شود مانند: استفاده از سیم و کابل هایی که دارای کارآمدی بالایی هستند. از تحمیل بار اضافی به ژنراتور دیزلی خودداری شود. خاموش شدن اتوماتیک دیزل ژنراتور در مواقعی که ژنراتور باید بطور دایمی نصب شود فراموش نشود تا در افزایش فشار ( و جلوگیری از آسیب به موتور یا ژنراتور ) آن را به صورت خود کار خاموش نماید . حفظ دمای موتور ضروری است. درجه حرارت بالا باعث خاموش شدن یا خراب شدن ژنراتور در هنگام افزایش بیش از حد حرارت می شود. فشار نامناسب روغن در موتور ژنراتور باعث کارکرد نامناسب دیزل ژنراتور می شود. برای جلوگیری از خاموش شدن های پیش بینی نشده ،  می توان کیت های خاموش کننده را استفاده کرد. کیت های خاموش کننده، ژنراتور را درمقابل خرابی ها محافظت می کند و مکانیزم آن را کنترل می کنند. نگهداری منظم از موتورهای دیزل ژنراتور ضروری می باشد مخصوصا برنامه تعویض روغن آن از اهمیت خاصی برخوردار است .

زمان سنج می تواند در جهت افزایش طول عمر ژنراتور بکار گرفته شود. زمان سنج، مدت زمان مصرفی را مشخص می کند . داشتن دانش مربوط به جنبه های الکتریکی یک ویژگی اضافه شده به نیازمندیهای ایمنی در هر موتور می باشد.استفاده از یک همکار یا تکنسین حرفه ای در هنگام سرویس ژنراتور برای ایمنی شخصی نیز ضروری می باشد. ملاحظاتی هم برای جلوگیری از آتش سوزی در هنگامی که دمای ژنراتور بالا می رود باید در نظر گرفته شود. از ریخته شدن روغن بروی زمین باید برای اجتناب از خطر آتش در نظر گرفته شود. نصب ژنراتور ها باید در محلی دور از خانه های مسکونی باشد ( برای کاهش آلودگی صوتی و هوا در محل سکونت).

در حال حاضر،نیازمندی برای ذخیره سازی برق در صنعت، خانه و محل کار ، که به شبکه برقی متصل می باشد بسیار مورد نیاز است. هر دیزل ژنراتور از روی کیلو وات برقی که تولید می کند رتبه بندی می شود. یک خانه یا یک مزرعه ممکن است ۲۲ الی ۲۵ کیلووات برق لازم داشته باشد. در این مورد، یک موتور دیزل ژنراتور ۳۰ کیلو واتی مناسب خواهد بود. این موتور دیزل ژنراتور ۳۰ کیلوواتی معمولاً به صورت مطمئن در ۲۵ کیلو وات و با ۱۸۰۰ rpm مدت زمان طولانی کار خواهد کرد. موتور های دیزل ژنراتور ،معمولاً تضمین تامین منبع تغذیه بدون قطعی را در همه زمان ها ارایه می کنند، به خصوص در زمان هایی که شدیداً مورد نیاز است مانند قطعی برق ناگهانی.

محل نصب دیزل ژنراتور

پارامتر مکان دیزل ژنراتور اولین و مهمترین اقدام در نصب دیزل ژنراتور است.

◦فضای باز یا فضای بسته

◦وجود سیستم تهویه

◦قابلیت دسترسی آسان با فرض بر نکات ایمنی و امنیتی ،

◦امکان سنجی از لحاظ نگهداری دیزل ژنراتور به صورت دایم یا موقت در مکان نصب،

پارامتر های انتخاب صحیح در نصب دیزل ژنراتور در مکان مورد نظر می باشد. شما می توانید با رعایت این موارد بیشترین میزان امنیت و ایمنی را برای خود حاصل نمایید.

دسترسی ساده و ایمن

در حالت کلی،نحوه دسترسی به دیزل ژنراتور  جهت تعمیر ونگهداری ، دارای اهمیت بسیار بالایی می باشد. همواره سعی شود دسترسی به دیزل ژنراتور را بسیار راحت و ایمن و همچنین با امنیت بالا طراحی کنید به این دلیل که در صورت وجود موارد اضطراری ،به راحتی به دیزل ژنراتور دسترسی داشته باشید و موارد ایمنی و امنیت نیز،جزء لاینفک این موضوع محسوب می شود.

کاهش صدای حاصل از دیزل ژنراتور

کارکردن یک دیزل ژنراتور همواره با آلودگی صوتی همراه می شود از این رو ، وجود یک کاناپای (کاور دیزل ژنراتور ) برای کاهش صدای حاصل از دیزل ژنراتور بسیار مناسب می باشد.

تهویه

کنترل سیستم تهویه،یکی از مهم ترین مسائل مربوط به نصب و راه اندازی دیزل ژنراتور می باشد . سیستم تهویه از دو نظر حائز اهمیت است :

۱٫ خروج گازی های سمی که در حین کار کردن دیزل ژنراتور خارج می شود.

۲٫ بهینه سازی سیستم خنک کننده دیزل ژنراتور کاهش دما موتور دیزل ژنراتور که باعث افزایش طول عمر دیزل ژنراتور می شود.

اقلام تهویه کمکی عمدتا شامل فن خنک کننده رادیاتور، لوله های اگزوز ، هوا را به خارج هدایت نموده و موتور ژنراتور خنک می گردد.

مخزن سوخت

سوخت گازوئیل به عنوان “سوخت نسبتا خطرناک” نامیده می شود و ذخیره سازی و توزیع آن نیازمند رعایت برخی قوانین و نکات ایمنی می باشد. مهمترین دلایل آتش سوزی در دیزل ژنراتور ها، رعایت نکردن نحوه پر کردن تانک دیزل ژنراتور می باشد. همواره سطح شیب تانک دیزل ژنراتور را قبل از پر کردن و همچنین هنگام استفاده از آن،کنترل نمایید.

نکات ایمنی در دیزل ژنراتور

مهمترین نکات ایمنی در راه اندازی یک دیزل ژنراتور عبارت است از :

۱٫ از ریخته شدن سوخت بروی بدنه دیزل ژنراتور شدیدا جلوگیری نمایید.

۲٫ اتصالات مربوط به سیستم سوخت رسانی را همواره کنترل نمایید ( در صورت عدم توجه بروز آتش سوزی در دیزل ژنراتور و انفجار در موتور ژنراتور بنزینی را خواهد داشت.)

۳٫ از عدم وجود الکتریسته ساکن در تانک مطمئن شوید.

۴٫ از قرار گرفتن مواد اشتعال زا در کنار دیزل ژنراتور جلوگیری نمایید.

۵٫ از میزان توان خروجی موتور دیزل اطمینان حاصل نمایید که در صورت افزایش دور موتور دیزلی باعث سوخته شدن ژنراتور دیزلی می شود.

نتیجه گیری

بنابراین، این موتور ژنراتور ها می توانند انجام کارهایی را تضمین کنند که در آنها بسیاری از تجهیزات، بدون هیچ اختلالی کار می کنند.حتی اگر برق بطور ناگهانی قطع شود. همچنین در شرایطی که شما عازم یک سفر طولانی به خارج از شهر باشید دیزل ژنراتور ها و سایر وسایل برقی از جمله موتور برق ها ،می توانند کاربرد بسیار مهمی داشته باشند. در حال حاضر، تمام هتل های ۵ ستاره، بیمارستان ها، پمپ بنزین ها، سازمان های ارتباطی، واحد های تولیدی، ساختمان های تجاری، مجتمع های تفریحی، صنایع بزرگ، تاسیسات اضطراری، کارخانه های استخراج معدن و مراکز داده ای فن آوری اطلاعات وارتباطات نیازمند ذخیره برق بدون قطعی می باشند .بنابراین ،یک پشتیبان مانند موتورهای دیزل ژنراتور می تواند بسیار پراهمیت باشد.