بهینه سازی مصرف انرژی الکترو موتور

مهم‎‎ترین و ابتدایی‎‎ترین گزینه صرفه‎‎جویی در الکتروموتور، به انتخاب و نوع استفاده آنها بستگی دارد.

از روش های زیر می توان در کاهش مصرف انرژی در الکتروموتور استفاده کرد.

 

هرزگردی الکتروموتور:

بیشترین صرفه‎‎جویی مستقیم برق را می‎‎توان با خاموش کردن الکتروموتورهای بی‎‎بار و درنتیجه حذف تلفات بی‎‎باری به‎‎‎دست آورد. روش ساده آن درعمل نظارت دائم یا کنترل اتوماتیک است، اغلب به‎ مصرف برق در بی‎‎باری اهمیت چندانی داده نمی‎‎شود درحالی ‎‎که غالباً جریان در بی‎‎باری حدود جریان در بار کامل است .با اتصال یک سوئیچ به‎ پدال چرخ‎‎ها می‎‎توان آنها را به‎‎‎طور اتوماتیک خاموش کرد.

 

استفاده ازالکتروموتور پربازده:

سازندگان معمولاً الکتروموتور با طراحی استاندارد و قیمت تمام‎‎شده کم‎‎تر را عرضه می کنند، به‎‎‎خاطر رقابت شدید این نوع الکتروموتورها، بازده کمی دارند. آنها ضریب قدرت پایین‎‎تری دارند و قابل تعمیر نبوده و نمی‎‎توان به‎‎‎راحتی سیم‎‎پیچ آنها را مجدداً پیچید.در الکتروموتور با بازده بالا، با استفاده از ورقه‎‎های استیل نازکتر در استاتور و روتور، استفاده از استیل با خواص الکترومغناطیسی بهتر، استفاده از فن‎‎های کوچکتر با بازده بیشتر و بهبود طراحی شکاف روتور، بازده افزایش می یابد. از دیگر مزایای الکتروموتور پربازده اثر کم بر عملکرد موتور به‎‎‎هنگام نوسانات ولتاژ و بار جزئی است.

 

درایوهای تنظیم سرعت الکترموتور:

وقتی تجهیزات بتوانند در سرعت کاهش‎‎یافته کار کنند چند گزینه قابل انتخاب است. مثلا وقتی پمپ‎‎ های گریز از مرکز، فن‎‎ها و دمنده‎‎ها در سرعت ثابت کار می کنند و خروجی با استفاده از شیرها و مسدود‎‎کننده‎‎ها کنترل می‎شود الکتروموتور صرفنظر از مقدار خروجی در نزدیکی بار کامل کار می‎‎کند که باعث می‎شود انرژی زیادی توسط این مسدودکننده‎‎ها و شیرها تلف شود. اگر این تجهیزات بتوانند همواره در سرعت مورد نیاز کار کنند مقدار زیادی انرژی صرفه‎‎جویی می شود. درایوهای تنظیم سرعت باعث می‎شوند تجهیزات باتوجه به نیاز سیستم در حالت بهینه عمل کنند.

 

کاهش بار الکتروموتور:

مسلماً کاهش بار موتور یکی از بهترین روش‎‎های کاهش هزینه‎‎های الکتریکی است. تعمیر و نگهداری مناسب تجهیزات نیز می‎‎تواند با ازبین بردن تلفات ناشی از اصطکاک در تجهیزات غیر هم‎‎محور، یاتاقان‎‎های سخت‎‎شده و نقاله‎‎ها، بار موتور را کاهش دهد. روغن‎‎کاری مناسب قسمت‎‎های متحرک مانند یاتاقان‎‎ها و زنجیرها تلفات ناشی از اصطکاک را به‎ حداقل می‎‎رساند. جایگزینی یاتاقان‎‎های غلطکی و بلبرینگ‎‎ها با یاتاقان‎‎های تخت به‎‎‎خصوص در شافت‎‎های انتقال نیز روش مؤثری است.

الکتروموتور که مجدداً سیم پیچی شود:

بازده الکتروموتوری که برای بار دوم پیچیده می‎‎شود کاهش می‎‎یابد که البته مقدار این کاهش بستگی به‎ کارگاهی دارد که موتور در آن پیچیده می شود، چون کارگاه‎‎های سیم‎‎پیچی لزوماً از بهترین روشی که عملکرد اولیه موتور را حفظ کند استفاده نمی‎‎کنند. در برخی موارد به ‎‎‎دلیل بازده کم به‎‎‎ خصوص در موتورهای کوچک پیچیدن دوباره موتور توجیه ‎‎پذیر نیست. درحالت ایده‎‎آل باید بازده موتور قبل و بعد از پیچیدن آن با هم مقایسه شود، یک روش تقریباً ساده برای ارزیابی کیفیت موتور پیچیده‎‎شده مقایسه جریان بی‎‎باری موتور است، این مقدار در موتورهایی که به‎‎‎خوبی پیچیده نشده باشند افزایش می‎‎یابد، وقتی الکتروموتور را برای پیچیدن مجدد باز می کنند، عایق بین ورقه‎‎ها خراب شده و باعث افزایش تلفات جریان گردابی می‎‎گردد.